Presenteren

Op 7 en 8 juni (aangepast naar: woensdag 15-6-2022) krijgen de kinderen de tijd om hun product te presenteren aan mij en aan de leerlingen in de klas. Ze hebben een fysiek eindproduct gemaakt, want ze mochten geen gebruik maken van Prezi of PowerPoint.

Ze hebben de laatste 4 (aanpassing: 6) lessen de kans gekregen om hun eindproduct te perfectioneren en af te maken. De presentatie moet aan de volgende dingen voldoen. Ze krijgen hier ook een beoordeling voor.

Beoordelingsmodel presentatie:

BeoordelingDetails12345
Voorwerk– Je hebt goede vragen bedacht.
– Je geeft bij elk hoofdstuk nuttige informatie.
– Je hebt een goede hoofdstukindeling gemaakt.
Schrijfwerk– De tekst is duidelijk leesbaar.
– De informatie is kort en concreet.
– De plaatjes zijn goed gekozen.
– Er staan geen spellingsfouten in de tekst.
– Je naam, onderwerp, groep staan op je eindproduct.
– Je laat duidelijk de verschillende onderwerpen zien.
Presenteren– Je vertelt het uit je hoofd.
– Je legt duidelijk uit waar je over gaat vertellen.
– je legt duidelijk uit welke deelonderwerpen je gekozen hebt.
– Je legt duidelijk uit wat je gemaakt hebt en wat wij zien.
– Je vertelt een logisch opgebouwd verhaal. Wij moeten het goed kunnen volgen.
– Je legt de plaatjes uit.
Houding– Je praat rustig
– Je legt moeilijke woorden uit.
– Je kijkt naar het publiek
– Je geeft rustig en duidelijk antwoord op de vragen.
DuurJe presentatie duurt 5 tot 7 minuten minimaal.

Deze punten delen door 10 is het cijfer. Deze punten krijgen de leerlingen van te voren te zien, zodat ze voorbereid zijn op de beoordeling.

De vorm van de presentaties heb ik aangepast. Ik wist van te voren niet met welke ideeën de leerlingen zouden komen. Mijn eerste idee was om een presentatie te laten geven voor de klas, maar uit de praktijk blijkt dat zij veel muurkranten en 3D attributen hebben toegevoegd waardoor het moeilijk zichtbaar is voor de hele klas. Ik heb besloten om de leerlingen een pitch te laten geven van 3 minuten waarin zij uitleggen:

  • Welk onderwerp ze hebben.
  • Waar ze onderzoek naar gedaan hebben.
  • Welke onderzoeksvragen zij opgesteld hebben.
  • Welke deelonderwerpen zij behandeld hebben.

Vervolgens gaan alle groepjes bij elkaar kijken en krijgen ze een korte uitleg over de inhoud van de informatie op de posters.

Foto’s van de presentaties:

De leerlingen hebben de presentaties gegeven. Ik heb de leerlingen mondeling beoordeeld aan de hand van het beoordelingsformulier. Ik heb ervoor gekozen om de leerlingen in 2 à 3 minuten te laten presenteren. Vervolgens mochten ze 15 minuten rondlopen om bij de andere groepjes te kijken. Ik heb ervoor gekozen om 1 leerling van het tweetal te laten zitten bij de posters, zodat zij uitleg konden geven over de informatie. Daarna ging de andere leerling bij de poster zitten en kon de andere leerling uitleg geven. De leerlingen waren erg enthousiast aan het uitleggen en rondlopen. Ik heb vervolgens de laatste brief gegeven.

Na afloop heb ik een presentatie laten zien met eigen foto’s van mijn reizen naar IJsland. Daarnaast heb ik verteld dat ik nog een keer naar IJsland ga in 2023 en de informatie van de leerlingen meeneem tijdens mijn reis. Mijn project over IJsland is afgerond.