Voorbereiding

Ter voorbereiding van de lessen voor Horizon Verbreden ben ik bezig geweest om een doorlopende lijn te schetsen van de lessen. Ik probeer de op de volgende punten te letten:

  • De lessen moeten op elkaar aansluiten.
  • De leerlingen moeten het idee krijgen dat ik van niks weet.
  • Zij moeten het gevoel krijgen dat zij echt bezig zijn om de informatie te vinden, zodat ik op reis kan gaan.

Daarnaast heb ik gekeken naar verschillende (werk) vormen waarmee de leerlingen aan de slag gaan. Gedurende de lessen wil ik gebruik maken van ICT vaardigheden om de informatie te verwerven. De leerlingen maken gebruik van een Chromebook en krijgen de kans om met een VR-bril, IJsland te verkennen. Daarnaast maak ik gebruik van coöperatieve werkvormen. Ze werken samen en wisselen informatie uit door de sta op en high five werkwijze te hanteren. Ze leren naar elkaars werk kijken en feedback geven. Daarnaast leren zij informatie van elkaar aan te horen en er zelf de belangrijkste dingen uit te halen voor hun eigen onderwerp.

Rooster komende lesperiode:

Onderwerp lessenDatum van de les
Les 1: Start lessenserie17-5-2022
Les 2: Geisers (natuur)18-5-2022
Les 3: Geschiedenis24-5-2022
Les 4: Natuurverschijnselen25-5-2022
Les 5: Mythes en geloven30-5-2022
Les 6: Kloof31-5-2022
Presentaties voorbereiden 7-6-2022 Uitgebreid: 10-6,13-6, 14-6, 15-6 (half uur)
Presentaties8-6-2022 Aangepast: 15-6

De volgende onderdelen neem ik mee vanuit mijn eerste opzet voor Horizon Verbreden:

Confrontatie:

Ik heb een tiental foto’s op een a4 gepresenteerd. De leerlingen kijken, in groepjes van 3 of 4, naar deze foto’s en krijgen een werkblad. Op dit werkblad staan vragen die de leerlingen moeten beantwoorden (Zie bijlage 2). De vragen zorgen ervoor dat de leerlingen anders naar de afbeeldingen gaan kijken. Zo moeten zij bijvoorbeeld een onderschrift toevoegen zonder dat ze weten wat de foto precies inhoudt. Ook moeten ze bedenken wat ze graag over deze foto willen weten. Ze stellen een aantal vragen op. Daarna krijgen de leerlingen wat informatie over de afbeelding en kijken zij weer naar de afbeelding. De afbeelding krijgt al meer betekenis dus het onderschrift zal wellicht veranderen. Als zij dit gedaan hebben, stellen zij opnieuw vragen op en schrijven deze ook op. De vragen zullen nu specifieker en concreter geformuleerd zijn, omdat de afbeelding een betekenis heeft gekregen.

Waarom laat ik de leerlingen de opdracht maken?

De leerlingen leren kritisch naar een afbeelding kijken en concrete vragen bedenken om meer over de afbeelding te weten te komen. De leerlingen leren onderzoeksvragen te formuleren. Dit doen ze ook aan de hand van de escaperoom. Deze escaperoom zorgt ervoor dat de kinderen beter gaan nadenken over de manier van vragenstellen, zodat ze daar ook daadwerkelijk wat aan hebben.

Evaluatie:

Na deze opdracht bespreek ik klassikaal de verschillende vragen en opvattingen van de verschillende afbeeldingen. Ik schrijf een aantal vragen op het bord en bespreek hoe je een onderzoeksvraag goed opbouwt.

Opdracht 1 Mindmap maken:

De leerlingen weten dat we het gaan hebben over IJsland. De leerlingen maken in  3 of 4-tallen een mindmap. Het A4-tje wordt verdeeld in 4 vakken. Elke leerling schrijft op waar hij/ zij aan denkt bij het land IJsland. Eventueel schrijven ze alvast wat vragen op. De mindmap bespreek ik klassikaal. Ik schrijf het woord: IJsland op het bord en luister naar de antwoorden van de leerlingen. Deze schrijf ik mee op het bord.

Vervolgens worden de thema’s/ onderwerpen bepaald. De volgende onderwerpen moeten aan bod komen:

  • Bevolking+ geloof+ gewoontes
  • Cultuur en sport
  • Natuur (flora en fauna, ijslandse paarden)
  • Geschiedenis (Vikingen)
  • Aardrijkskunde (vulkanismen, natuurverschijnselen)

De leerlingen gaan in tweetallen aan de slag met de onderwerpen.

Opdracht 2 Informatie verwerven:

De vragen die de leerlingen hebben opgesteld tijdens het confrontatiemoment worden gebruikt om gericht informatie op te zoeken. De leerlingen krijgen allemaal een laptop en kunnen daar informatie opzoeken. Daarnaast heb ik foto’s van informatiebronnen die gemaakt zijn in IJsland (Ik ben er namelijk al 2 keer geweest). Deze informatieborden kunnen de leerlingen gebruiken om hun informatie volledig te maken. De leerlingen schrijven de informatie die ze gevonden hebben eerst op hun laptop of op een blaadje. Ze ordenen de informatie en zorgen ervoor dat het per onderwerp gecategoriseerd is bijvoorbeeld als zij het onderwerp natuur hebben dat alle planten bij elkaar staan en ditzelfde geld voor de dieren.

VR-bril:

Gedurende de lessen krijgen de leerlingen de kans om het land te verkennen door middel van een VR- bril. De leerlingen krijgen een filmpje te zien. In dat filmpje krijgen ze in het kort te zien wat IJsland is en hoe het eruit ziet als je er zou rijden/ lopen.  De verschillende natuurverschijnselen worden in beeld gebracht.

Presentatie:

Hoe zij de uiteindelijke informatie willen presenteren mogen zij zelf bepalen. De leerlingen krijgen een aantal voorbeelden. Deze mogen zij maken, maar ze mogen er ook voor kiezen om het op een andere manier te doen. Dit doen de leerlingen in overleg met de leerkracht. De presentatie wordt gehouden aan de klas. Voorbeelden van presenteren:

  • Genially
  • Poster
  • Muurkrant
  • Canva

Er wordt bij de presentatie geen gebruik gemaakt van Prezi of Powerpoint.

Doelen:

  • De leerlingen leren hoofdvragen en deelvragen te formuleren.
  • De leerlingen leren informatie op te zoeken a.d.h.v. de geformuleerde hoofd- en deelvragen.
  • De leerlingen leren informatie te ordenen.
  • De leerlingen leren informatie op een creatieve manier te presenteren.

Proces vastleggen:

Wandfries maken: Proces van de leerlingen visueel  in beeld brengen. Na elke les schrijven de leerlingen op de muur wat ze geleerd hebben, wat ze gedaan hebben en hoe ze het vonden gaan. Daarnaast worden er foto’s opgeplakt die te maken hebben met het aangeboden onderwerp.

Horizon verbreden voor de leerlingen als leerkracht:

De leerlingen verbreden de horizon, omdat ze veel kennis en ervaringen op doen over IJsland. Ze zoeken aan de hand van eigen geformuleerde vragen, in groepjes, informatie en verwerken deze informatie in een eindproduct.

Als leerkracht verbreed ik mijn horizon, omdat ik een les geef aan de hand van de inbreng van de leerlingen. Ik heb een opzet voor een les, maar ik laat mij grotendeels leiden door de inbreng van de leerlingen. Ik probeer verschillende werkvormen toe te passen gedurende de lessen. Hierbij maak ik gebruik van de coöperatieve werkvormen. (zie verantwoording)