Les 1 Start

De leerlingen hebben een brief gekregen op 17-5-2022 van de reisorganisatie met daarbij een presentatie die de route van het project een beetje liet zien. In de brief wordt beschreven wat de leerlingen gaan doen de komende periode. Daarnaast is er een envelop met allemaal foto’s en een opdracht om goede hoofd en deelvragen te formuleren bij het zien van een foto. De foto’s zijn allemaal gemaakt in IJsland. De leerlingen moeten raden in welk land de foto’s zijn gemaakt. Vervolgens maken ze in hun groepje een mindmap over IJsland.

  • Wat willen de leerlingen weten?
  • Welke dingen weten ze al over IJsland?
  • Welke vragen zouden zij zichzelf kunnen stellen?

Vervolgens kiest ieder groepje één foto uit. Deze foto gaan zij analyseren. Aan de hand van deze analyse gaan de leerlingen hoofd en deelvragen opstellen. Ze stellen eerst vragen op, zonder enige informatie te krijgen over hun foto. Vervolgens krijgen zij wat informatie en maken zij specifiekere vragen. Het doel van deze les is om de leerlingen te leren hoe je goede vragen formuleert en dat je erg duidelijk moet zijn in de vraagstelling. Heel veel leerlingen hebben de neiging om een vraag te stellen als: “waar is dit?”, maar dit is niet concreet genoeg. Ik wil horen in de vraagstelling: “waar kan je dit verschijnsel tegenkomen? Waar is deze waterval te vinden?” Ik wil duidelijk zien dat ze nadenken over wat het verschijnsel kan zijn op de foto. Op de foto is duidelijk te zien wat het is.

Aan het eind van de les krijgen de leerlingen nog een brief. Daarin staat wat ze deze les gedaan hebben en wat het volgende onderwerp zal zijn dat er besproken gaat worden. De volgende les gaan de leerlingen leren wat geisers zijn op 18-5-2022. Ze krijgen 5 minuten de tijd om een mindmap te maken in de gemaakte tweetallen. Deze leveren zij na de 5 minuten in bij de leerkracht. De inbreng van de leerlingen is erg belangrijk. De onderwerpen waar zij meer over willen weten, zal ik terug laten komen gedurende de les.

De leerlingen leren deze les:

  • Hoe ze een goede hoofd- en deelvraag maken
  • Mindmap maken
  • Overleggen in het groepje

Tijdens het maken van de presentatie werden de problemen in kaart gebracht. Waar hebben de leerlingen vragen over? Waar willen de leerlingen meer over weten? Deze vragen zijn uiteindelijk omgezet in verschillende concreet geformuleerde vragen:

(Voorbeeld onderwerp Geisers. Hier zijn enkele voorbeelden)

  • Zijn de Geisers in IJsland gevaarlijk?
  • Worden Geisers gezien als een natuurramp?
  • Wat komt er uit een Geiser tijdens een uitbarsting?
  • Wat is de hoogste uitgebarsten Geiser ooit op IJsland?
  • Waarom heet een Geiser een Geiser?